A taste of South Africa - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Xenia Batum - WaarBenJij.nu A taste of South Africa - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Xenia Batum - WaarBenJij.nu

A taste of South Africa

Blijf op de hoogte en volg Xenia

24 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ik had mezelf nog zo voorgenomen om minstens iedere week een verslag te schrijven, maar dan ben je zo druk bezig, met alles in je op te nemen en dingen te zien, dat dat langs je heen gaat!
Maaaaarr, bij deze weer een nieuw verslag!

Inmiddels heb ik al een paar dingen van ons to-do lijstje kunnen afstrepen, waar ik uiteraard erg blij mee ben, wil zoveel mogelijk doen en zien hier. Ik heb gelukkig nog even.

Ik heb al gemerkt dat de gewoontes hier, misschien erg logisch, anders zijn dan bij ons. Op tijd komen? Waarom? Dat is juist onbeleefd, want daarmee jut je de ander op, dat hij/zij moet haasten! Nee joh, een half uurtje later kan best! Datzelfde geldt vooral met de treinen! Pfoe, wat verlang ik naar de NS die netjes aangeeft dat er +5 minuten vertraging is. De treinen hier komen rustig helemaal niet opdagen als er vertraging is. Ook heb ik al eens een uur en 20 minuten zitten wachten in de hoog dat er überhaupt nog een trein zou komen. Want ja, die dingen rijden (met veel geluk) maar 45 km/u, dus dat duurt altijd even voordat ie er is. Ik heb het voordeel dat ik me gelukkig goed aan kan passen aan andere landen, gewoontes en doen en laten. Bovendien, lekker wachten met 25 graden is niet echt een straf.

Ik heb al een aantal dingen gedaan en bezocht, uiteraaaaard de pinguïns, waarvan bijna niemand gelooft dat die hier leven. Maar het is toch echt zo, de zwartvoet pinguïns op Boulder's Beach, ontzettend leuk om te zien! Zo bijzonder dat die beestjes hier leven, lekker te liggen in het zonnetje, ze houden van die warmte.

We hebben al een aantal keer een braai gehad en gehouden. Dit is bijna hetzelfde als een bbq, alleen je wacht hier tot het hout aan het smeulen is, dan gooi je al het vlees in 1x op dat rooster, wachten tot het klaar is, alles er tegelijkertijd weer af en dan eten voor je leven! Ontzettend lekker allemaal!

Aangezien het eten allemaal zo lekker is, heb ik toch maar een fitness abonnement van 3 maanden aangeschaft! Ik wil uiteraard wel in mijn mooie, zeer dure (Leuk verhaal trouwens) blijven passen! We gingen op een dag naar het strand in Muizenberg en een paar meiden wilden even in zo'n surfiwnkeltje kijken voor een bikini. Ik keek ook even rond en mijn oog viel op een hele leuke bikini, passen kan geen kwaad dacht ik. Eenmaal in het pashokje wilde ik mijn eigen bikinitopje uittrekken, deze trok ik (met de spierballen die ik heb!) kapot... Daardoor was ik genoodzaakt om een nieuwe bikini te kopen. Deze bleek bij de kassa bijna R800 te kosten! (reken maar uit, rond de 50 euro ja...) Leuke sidenote: 's avonds gingen we met 4 personen uit eten, allemaal drankje, hoofdgerecht en nagerecht, dit was goedkoper dan mijn bikini!

Tijdje geleden was het hier volle maan en tijdens volle maan is er een hike op Lion's head, gevolgd door een 'full moon party', een must do in ZA! Dat wilden we dus graag gaan doen, wij alles geregeld en gedaan. Op die dag verliep natuurlijk niks zoals gepland. Iemand.... had bij de verkeerde dag voor de treintijden gekeken (Ja, ik...) want betekende dat we de trein hadden gemist en in het weekend gaat deze niet zo vaak als doordeweeks. Wij snel naar Fishhoek, want van daar gaat de trein vaker. Deze bleek pas om 5 uur weer te gaan, wat betekende dat we na 6 uur pas in Kaapstad zouden zijn en dan moesten we nog met de taxi naar Lion's head. We wilden eigenlijk al om 6 uur de berg op, maar dat zat er niet meer in. In Kaapstad aangekomen gevraagd aan een taxichauffeur of hij ons erheen kon brengen, dat hij kon wel. Eenmaal aangekomen betaalden we hem, bedankten hem en stapten we uit. Toen hij al weg was, keken we even goed om ons heen, het leek niet heel erg alsof ze hike hier zou beginnen... En toen opeens zagen we ook Lion's head vlak voor ons! We stonden op een totaal verschillende berg! Het was te laat om daar nog naartoe te gaan, dus we hebben maar besloten daar onze 'full moon party' te houden, we gaan het volgende maand weer eens proberen!

Afgelopen weekend was erg druk voor ons (ik ben geloof ik wel weer bij met mijn tijdlijn) maar ook onwijs leuk! Vrijdag was het Holi One Color festival in Kaapstad. In Nederland is dat erg duur, maar hier kost het praktisch niks. Daar moesten we natuurlijk heen! Daar aangekomen kreeg je een grote zak met 5 zakjes verschillende kleuren poeder. Elk uur op het uur was er een countdown en op een speciaal terrein zou iedereen dan tegelijkertijd poeder in de lucht gooien. Een prachtig gezicht was dat! Al die kleuren in de lucht, maar... what goes up, must come down. Al dat poeder vermengde zich met elkaar en werd een vieze brei, ook zaten we allemaal onder het poeder. Toen we 's avonds thuis kwamen, hebben Sanne en ik ons buiten (je leest het goed: buiten) uitgekleed, alles uitgeschud, ondergoed en al, voordat we naar binnen gingen. Wat kwam er nog een poeder overal uit! Maar het was het zeker waard, was heel leuk en gezellig.

Zaterdag weer bijtijds op, want we zouden naar Mzoli's gaan. Mzoli's kun je een beetje vergelijken met een restaurantje, maar je kunt er alleen braai halen. Het is middenin een Township, je moet er dus met een groep heen gaan. Twee taxi chauffeurs kregen eerst nog ruzie om wie ons heen zou brengen. Uiteindelijk hadden WIJ de taxi gekozen en hij zou ons dan erheen brengen, tukje verderop op ons wachten en on dan weer terug naar Kaapstad brengen. Als je binnenkomt bij Mzoli's lijkt het eerst op een grote slagerij. Eén groot walhalla aan vlees ligt er, je kunt dan kiezen wat je allemaal wilt hebben en hoeveel. Zij leggen dat dan op een dienblad voor je en met een bonnetje kun je betalen. Dan loop je vervolgens met je dienblad een gangetje door naar de 'keuken', hier staat een enorme braai, je geeft daar dan je vlees af en zij zeggen wanneer je terug kunt komen om je vlees weer op te halen. Je loopt dan weer naar buiten en buitenom kun je aan tafel zitten, in de tussentijd wordt je vlees dan klaargemaakt. Het was zo ontzettend lekker! Mensen komen hier vaak heen met allerlei dingen: drank, salades, chips, van alles en maken hier dan hun eigen feestje. Zo ook die middag, er begon een man muziek te spelen en een andere oude man op een bongo te spelen. Veel vrouwen dansten mee, na een tijdje kwam hij ook langs onze tafel en natuurlijk moesten een aantal meiden ook dansen. Zo ook ik! Erg leuk! Dat kan allemaal hier!

Ondertussen ben ik weer helemaal bij met wat ik allemaal heb gedaan en bezocht, verhalen zullen snel weer volgen! Het is hier bijna vakantie en dan ga ik ook weer veel leuke dingen doen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Xenia

Actief sinds 17 Feb. 2014
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 3253

Voorgaande reizen:

20 Februari 2014 - 10 Juni 2014

Mijn Zuid-Afrika avontuur

Landen bezocht: